Het is geweldig dat je blogt voor je onderneming. Het is echter niet genoeg om je blogs enkel te schrijven. Om zoveel mogelijk voordeel uit je blogs te halen, (leads, links, autoriteit, etc.) moet je je blogposts ook promoten, zodat ze je meer opbrengen. Tenzij je gewoon graag schrijft en het aantal lezers er niet toe doet natuurlijk….
Bouwen in de woestijn
Het is zonder twijfel erg belangrijk dat je een blog van topkwaliteit schrijft. Dat is echter niet genoeg als je je blog niet met passende doelgroepen deelt op een zo effectief mogelijke manier. Tenslotte wil je niet alleen dat je doelgroep je blogs leest, maar ook dat ze je blogs delen met mensen die ze kennen en vertrouwen. Het kost wat tijd en moeite om je blogposts goed te promoten. Het is die moeite echter zeker waard.
Pretpark
Een geweldige blogpost schrijven zonder hem goed te promoten is alsof je een pretpark bouwt in de periferie. Het kan het prachtigste, opwindendste en leukste pretpark op aarde zijn. Maar je zult geen klanten krijgen, omdat niemand in de periferie komt.
Met andere woorden, je moet je blogpost ergens neerzetten waar andere mensen (je doelgroep) geneigd zullen zijn hem te lezen. Er zijn natuurlijk verschillende manieren waarop je je blogposts kunt promoten. Je zult merken dat sommige manieren effectiever zijn dan andere en je zult met verschillende manieren moeten experimenteren om erachter te komen wat voor jouw blog het beste werkt.
Je blogpost promoten op social media kanalen
Het is van essentieel belang dat je begrijpt hoe belangrijk het is om je blogposts te promoten op de door jou gekozen social media kanalen. De verschillende kanalen kunnen je professionele online succes maken of breken. De volgende kanalen zou je in overweging moeten nemen:
Twitter: Het eerste dat je op Twitter moet doen is een link naar je blogartikel zelf plaatsen. Daarna plan je een aantal tweets in die te maken hebben met de blogpost en plaats je die in de loop van de week op Twitter. De volgende week herhaal je dit proces. Dit zou je voor zoveel mogelijk blogposts moeten doen (met een frequentie die je kiest). Een goede manier om de aandacht van je volgers vast te houden is het veranderen van de titel van je blogartikel, of de titel om te zetten in een vraag. Mensen zijn er dol op vragen te beantwoorden.
Google+: Allereerst is Google+ is een prachtig medium om een link naar je blogposts te posten. Het is effectief wat zoekmachineoptimalisatie (SEO) betreft en het geeft je mogelijkheden om online met nieuwe mensen relaties aan te knopen en je netwerk te vergroten. Hoe meer je met mensen in gesprek gaat, hoe meer bereid en enthousiast ze zullen zijn om je blogposts met anderen te delen.
Pinterest: Pinterest is op dit moment zeer ‘hot’. Het visuele aspect van je content is enorm belangrijk en trekt over het algemeen grote hoeveelheden mensen naar je blog omdat veel mensen nu eenmaal visueel zijn ingesteld. Mensen reageren beter op content met op z’n minst een grafisch aspect daaraan. Er zijn verschillende tips die voor jou zouden kunnen werken als je Pinterestafbeeldingen in je blogposts wilt gebruiken.
- Vermijd gezichten van mensen
- Gebruik afbeeldingen met een simpele witte achtergrond
- Probeer ervoor te zorgen dat de kleur rood ergens in de afbeelding te zien is
- Gebruik liever “portrait” dan “landscape.”
Het is heel belangrijk dat je je afbeeldingen goed onder de loep neemt om er het maximale effect mee te bereiken. Het zou je verbazen hoe en waarom mensen uit jouw doelgroep reageren op wat ze op jouw afbeeldingen vinden.
Facebook: Facebook kan een extreem effectief medium zijn voor je blogposts. Het is een goed idee om een link naar je blog op Facebook te posten en met een status update al je zakelijke contacten op de hoogte stellen. Dit is ook een goede mogelijkheid om backlinks in te zetten.
LinkedIn: LinkedIn staat bovenaan de lijst van effectiefste professionele social media kanalen. Met dat gegeven in gedachten geeft LinkedIn je een uitstekende kans om je professionele kennis door middel van je blogartikelen te delen. Voordat je je artikelen in LinkedIn groepen post, check je natuurlijk eerst wat de regels van die groep over het posten van eigen artikelen zijn. Dat is heel belangrijk.
YouTube: Video’s zijn een geweldige manier om je content te delen (of video’s ingebed in je geschreven content). Je kunt een “how to” video maken die verband houdt met je blogpost. Mensen zijn daar over het algemeen dol op. De video moet kort zijn, zo’n 15-30 seconden is genoeg. Je kunt vervolgens je kijkers naar je website leiden, zodat je elkaar beter kunt leren kennen.
Instagram: Instagram is een heerlijk effectieve manier om je blogposts te promoten. Je kunt een foto posten met een bijschrift, een vraag stellen, een commentaar op iemands foto schrijven of een provocatief statement doen waarvan je aan kunt nemen dat mensen er positief op gaan reageren.
Conclusie
Je blogposts zijn een heel belangrijk onderdeel van je social media marketingstrategie en je zou ervoor moeten zorgen dat je er maximaal gebruik van maakt. Er zijn vele effectieve manieren om dat te doen. Het is een goed idee om te beginnen met het doen van wat huiswerk, zodat je een duidelijk idee hebt van wat er beschikbaar is en wat het beste werkt voor jou en je onderneming.
Maar denk natuurlijk ook goed na over je doelstelling. Waarom blog je? Wil je meer leads, is het een linkbuilding methode of wil je een autoriteit worden in je branche? Uiteindelijk komt het erop neer dat je moet doen wat nodig is om mensen te laten zien dat je blogposts nuttig en interessant zijn. Vergeet niet je blogposts met je social media communities te delen waar je kunt (en waar het gepast is).
Vanzelfsprekend bekijken de lezers nu of Drijfveer Media het zelf wel zo goed doet. En dat is terecht. Maar ook wij leren altijd bij en deze blogpost is dan ook geboren uit de wens om meer over blogpromotie te weten te komen. Gelukkig gebruikten we de meeste methodes al!